Este de așteptat ca Tesla să înregistreze un alt trimestru record pentru livrările de vehicule electrice (EV), probabil departe de ambițiosul obiectiv intern de 2 milioane de unități anuale pe care CEO-ul Elon Musk l-a promovat la începutul anului, scrie Reuters.
Confruntată cu o încetinire a vânzărilor, Tesla a profitat de marjele sale de top din industrie și a redus prețurile celor patru modele de mașini pe care le deține la nivel global în 2023, cu accent pe China, unde compania a pierdut o cotă de piață în favoarea localnicilor, inclusiv BYD.
Cu toate acestea, războiul prețurilor și încetinirea cererii de vehicule electrice au determinat producătorii auto, inclusiv Ford Motor, să se retragă din planurile lor de electrificare, lăsând Tesla ca lider incontestabil în Statele Unite și ajutând acțiunile sale să se dubleze de peste două ori în acest an.
„Trimestrul al patrulea este, de obicei, cel mai puternic din an în ceea ce privește livrările pentru Tesla, ne așteptăm ca acest lucru să se întâmple și în acest an”, a declarat Garrett Nelson, analist senior la CFRA Research.
Tesla a livrat probabil 1,82 milioane de vehicule la nivel global în 2023, în creștere cu 37% față de 2022, cu aproximativ 473.000 de unități în trimestrul al patrulea, potrivit a 14 analiști chestionați de LSEG. Producătorul de vehicule electrice este așteptat să raporteze livrările trimestriale și producția încă de marți.
În ianuarie, Musk a declarat că Tesla are potențialul de a atinge 2 milioane de livrări în acest an, dacă nu va exista un „ciudat caz de forță majoră”. Dar, încă din octombrie, el a avertizat că majorarea costurilor de împrumut presează cererea.
Compania, care a dat un impuls vânzărilor de sfârșit de an prin creșterea reducerilor la modelele sale cheie, a declarat că își propune să atingă o rată medie anuală de creștere de 50% pe parcursul mai multor ani.
Mergând spre 2024, liderul pieței EV va trebui să se confrunte cu pierderea creditelor fiscale federale pentru unele dintre mașinile sale în Statele Unite, precum și în Germania, unde guvernul își încheie prematur programul de subvenționare a EV-urilor.
Acest lucru ar putea forța mai multe reduceri de prețuri anul viitor, chiar dacă se așteaptă ca ratele dobânzilor și costurile ingredientelor pentru baterii să se reducă.
Jairam Nathan, analist la Daiwa Capital Markets, și-a redus estimarea privind livrările Tesla pentru anul viitor la 2,04 milioane de la 2,14 milioane și a spus că estimează o scădere de 4% a venitului mediu pe mașină începând cu 2023.
Compania se confruntă, de asemenea, cu o creștere a controlului de reglementare a sistemelor sale de autoconducere și a altor piese în Statele Unite și în unele țări europene. La începutul acestei luni, Tesla a rechemat în service aproape toate cele 2 milioane de vehicule ale sale aflate pe drumurile din SUA pentru a instala noi măsuri de protecție.
Musk a declarat anterior că, în opinia sa, sistemul de autoconducere completă (FSD) ar putea reprezenta într-o zi cea mai mare parte din valoarea Tesla.
Analiștii chestionați de Visible Alpha se așteaptă la 2,2 milioane de livrări de către Tesla anul viitor. Cei mai mulți consideră că Cybertruck-ul recent lansat și un Model 3 împrospătat nu sunt suficiente pentru a stimula cererea.
„Tesla a recunoscut cu sinceritate că firma se află acum într-o perioadă intermediară de creștere scăzută”, a scris într-o notă analistul Emmanuel Rosner de la Deutsche Bank, citând o întâlnire cu șeful departamentului de relații cu investitorii, Martin Viecha.
Investitorii se așteaptă ca marjele de profit ale Tesla să rămână sub presiune pe măsură ce compania își mărește producția de Cybertruck și se pregătește să lanseze o platformă auto mai ieftină.
Musk a declarat că Cybertruck-urile vor reprezenta un procent mic din vehiculele pe care Tesla le va produce anul viitor și că există „provocări enorme” pentru a ajunge la o producție de volum pentru acest pick-up, al cărui design controversat a divizat fanii.
Tom Narayan, analist la RBC Capital Markets, a declarat într-un raport că Cybertruck va reprezenta 3% din volumele Tesla în 2024, numindu-l mai degrabă un produs „halo” care ar putea atrage consumatorii către marcă.